top of page

Lama Menghilang

Ini tulisan pertama saya di tahun 2018. Ditulis setelah enam bulan berlalu. Bukanlah saya menghilang, melainkan jiwa menulis saya, dan juga fikiran tidak terdorong. Bangkit semula setelah membaca catatan seorang yang saya anggap guru istimewa, jauh di mata dan kadang jauh juga di hati. Namun, apabila teringatkan dia, saya mengakui dia guru saya.

Waktu Darda' 'rajin' pegang buku, hari ini kena 'paksa'.

Alhamdulillah, saya lulus Viva PhD . Tetapi saya tidak gembira melainkan rasa syukur. Dengan lulusnya PhD, bermakna kami sekeluarga boleh kembali ke tanah air dengan tidak menanggung malu dan hutang (jika tak lulus perlu bayar pada UM). Saya sebenarnya mengakui kekurangan tesis. Terngiang lagi kata Dr Lim Kim Hui, "Jika saya menguas lebih banyak, kamu menangis..." kata-kata yang terbit saat keputusan lulus dikeluarkan oleh empat penilai lain. Duh..duh..saya ingat itu, saya fikir, hati saya terus menangis.

"New Start!" Bukanlah PhD jika kajian itu solid sempurna. saya ingat pesan Dr Seo Myengkyo. "PhD adalah lulus untuk dapat lesen (membuat penyelidikan lebih baik)" kata Prof Koh Young Hun. Ya benar, kata-kata itu menyedapkan hati.

Tapi ia sebentar sahaja. Gurauan Dr Lim Kim Hui lebih kuat 'tertembak' di jiwa.

Jadikan ia permulaan yang tidak hilang dan tenggelam.


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page