ummihani.abuhassan@yahoo.com.my/ 2016

Lama Menghilang

June 19, 2018

Ini tulisan pertama saya di tahun 2018. Ditulis setelah enam bulan berlalu. Bukanlah saya menghilang, melainkan jiwa menulis saya, dan juga fikiran tidak terdorong. Bangkit semula setelah membaca catatan seorang yang saya anggap guru istimewa, jauh di mata dan kadang jauh juga di hati. Namun, apabila teringatkan dia, saya mengakui dia guru saya.

 

Waktu Darda' 'rajin' pegang buku, hari ini kena 'paksa'.

 

Alhamdulillah, saya lulus Viva PhD . Tetapi saya tidak gembira melainkan rasa syukur. Dengan lulusnya PhD, bermakna kami sekeluarga boleh kembali ke tanah air dengan tidak menanggung malu dan hutang (jika tak lulus perlu bayar pada UM). Saya sebenarnya mengakui kekurangan tesis. Terngiang lagi kata Dr Lim Kim Hui, "Jika saya menguas lebih banyak, kamu menangis..." kata-kata yang terbit saat keputusan lulus dikeluarkan oleh empat penilai lain. Duh..duh..saya ingat itu, saya fikir, hati saya terus menangis.

 

"New Start!" Bukanlah PhD jika kajian itu solid sempurna. saya ingat pesan Dr Seo Myengkyo. "PhD adalah lulus untuk dapat lesen (membuat penyelidikan lebih baik)" kata Prof Koh Young Hun. Ya benar, kata-kata itu menyedapkan hati.

 

Tapi ia sebentar sahaja. Gurauan Dr Lim Kim Hui lebih kuat 'tertembak' di jiwa.

 

Jadikan ia permulaan yang tidak hilang dan tenggelam.

 

 

 

 

 

 

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 3, 2019

July 21, 2019

April 29, 2019

April 24, 2019