ummihani.abuhassan@yahoo.com.my/ 2016

Hidup Ini

March 13, 2019

 

 

Hidup ini adalah bagaimana kita menguruskan hati. Hati sifatnya berbolak-balik. Sesuatu dari hati, tersimpan dan sukar diduga; menunjukkan betapa kebesaran Allah SWT menciptakan sekeping hati dalam diri setiap manusia. Hati inilah yang akan membawa ruh atau jiwanya ke alam selepas dunia. Hati juga menentukan kita berada di rumah mana di akhirat; syurga atau neraka. Kerana hati akan membuktikan kita seorang mukmin, kafir atau munafik.

 

Hati, dengan segala unsur rasanya menyebabkan ia menjadi raja dalam diri.  Jika sukar menguruskan hati kita sendiri, bagaimanalah pula kita berasa senang menyusun hati orang lain? 

 

Penyakit-penyakit hati; sombong, dengki, riak, takabur, dendam, bangga diri semuanya menjadi punca kerosakan dunia. 

 

cinta tidak dapat menipu hati. Cinta mengikat dan menundukkan hati. 

 

tertulis dalam ayat-ayat CintaNya.

“Hai manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu Yang menciptakan kamu dari satu jiwa (unsur hati) dan darinya Dia menciptakan jodohnya, dan mengembang-biakan dari keduanya banyak laki-laki dan perempuan; dan bertakwalah (sifat hati) kepada Allah SWT. yang dengan nama-Nya kamu saling bertanya, terutama mengenai hubungan tali persaudaraan. Sesungguhnya Allah SWT. adalah pengawas atas kamu. (Surah An-Nisa: 1)

Please reload

Featured Posts

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Recent Posts

September 3, 2019

July 21, 2019

April 29, 2019

April 24, 2019