top of page

Hidup Ini


Hidup ini adalah bagaimana kita menguruskan hati. Hati sifatnya berbolak-balik. Sesuatu dari hati, tersimpan dan sukar diduga; menunjukkan betapa kebesaran Allah SWT menciptakan sekeping hati dalam diri setiap manusia. Hati inilah yang akan membawa ruh atau jiwanya ke alam selepas dunia. Hati juga menentukan kita berada di rumah mana di akhirat; syurga atau neraka. Kerana hati akan membuktikan kita seorang mukmin, kafir atau munafik.

Hati, dengan segala unsur rasanya menyebabkan ia menjadi raja dalam diri. Jika sukar menguruskan hati kita sendiri, bagaimanalah pula kita berasa senang menyusun hati orang lain?

Penyakit-penyakit hati; sombong, dengki, riak, takabur, dendam, bangga diri semuanya menjadi punca kerosakan dunia.

cinta tidak dapat menipu hati. Cinta mengikat dan menundukkan hati.

tertulis dalam ayat-ayat CintaNya.

“Hai manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu Yang menciptakan kamu dari satu jiwa (unsur hati) dan darinya Dia menciptakan jodohnya, dan mengembang-biakan dari keduanya banyak laki-laki dan perempuan; dan bertakwalah (sifat hati) kepada Allah SWT. yang dengan nama-Nya kamu saling bertanya, terutama mengenai hubungan tali persaudaraan. Sesungguhnya Allah SWT. adalah pengawas atas kamu. (Surah An-Nisa: 1)


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page