top of page

Menyuap Nasi@Ilmu


Sedapnya lihat makanan.

Semester ini genap dua tahun saya mengajar di HUFS. Anehnya, pengalaman-pengalaman lalu tidak membuatkan saya berasa cukup (yakin) berada di depan anak-anak murid Korea. Saya selalu berasa resah. Manusia mahasiswa yang saya hadapi berubah, ada yang masih sama.

Ibaratnya..

Di rumah, Darda' tidak suka makan pedas dan benda-benda baharu. Setiap mahu ke tadika, saya harus menyediakan bekal nasi kepadanya. Sering saja nasi goreng dengan ayam atau telur, juga pasti ada sayur. Semua itu tidak boleh kelihatan merah dan pedas. Pening juga dengan selera anak seorang ini.

Di kelas anak-anak murid saya juga begitu. Walaupun bukan karenah makanan tetapi karenah menghadapi apa yang saya 'suapkan' ke otak mereka. Ada kelas yang menerima suapan ilmu dengan aktif, responsif, setidaknya keluar dari kelas nampak cerianya, sebahagian yang lain tidak. saya dapat lihat dari air muka yang tertekan itu.

Berhadapan dengan anak-anak ini (termasuk Darda'), saya berkata pada diri: suapan tidak boleh sama. Ada yang perlu disuap dengan sudu dan tangan, dan ada yang perlu dibiarkan lapar dulu kemudian makan sendiri, makan apa sahaja, terakhir...baharulah saya suapkan mereka.


Featured Posts
Check back soon
Once posts are published, you’ll see them here.
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page